Foto: Istock

Ingen vet hvor velgeren hopper II

To av i alt 416 mandater i Slovakias regionale forsamlinger, var alt det høyreekstreme partiet Folkets parti fikk i valget sist søndag.

Publisert 09.11.17 Av: Knut Arne Sanden

Partiets leder Marian Kotleba mistet sin post som regjeringssjef i sentralregionen Banská Bystrica. Partiet fikk en femteplass i det nasjonale valget i fjor, blant annet ved å gå på valg på å forlate både EU og NATO og å få en sivil armé til å beskytte etniske slovakere. Partiet var forventet å gjøre et godt nytt valg, men velgerne ville noe annet i år.

Han har tidligere uttalt at romfolket er sigøynerparasitter og mye annet ufordelaktig. Nå slo dette tilbake på han da alle de øvrige partiene valgte å støtte hans motkandidat; Jan Lunter som stilte som uavhengig kandidat.

Også regjeringspartiet Smer-SD (SMER – sociálna demokracia), som kun har sosialdemokratibegrepet i selve navnet, gjorde et dårlig valg. Partiet mistet fire regionale forsamlinger til tross for en god nasjonal økonomi. Den største avisen SME betegner valget som en katastrofe for statsminister Robert Fico. Han selv har sagt at politikere er som varer; "best før". Hans tid nærmer seg.

På tide at valgforskere skriver om sine egne lærebøker.

Mer om valget her

Flere aktuelle saker