Foto: Istock

I dag streikes det i Belgia

I dag står deler av Belgia på grunn av streik satt i verk av det belgiske LO, FGBT. Målet er ikke arbeidsgiverne, men regjeringen. Listen er lang, men i dag er det særlig frykten for privatisering av den statlige jernbanen SNCB det står om.

Publisert 10.10.17 Av: Knut Arne Sanden

I tillegg kommer skatteletteprofilen som i likhet med Norge gir mest til de som har nok fra før, mens det kuttes i pensjoner, ledighetstrygd og muligheten for å gå av før med tidligpensjon i kriseforetak. Den belgiske høyreregjeringen tar med den ene hånda og deler det raust ut til andre, det vil si sine egne.

Det er i første rekke ansatte i offentlig sektor som streiker, støttet av metallarbeiderforbundet i Vallonia og Brussel. Derfor står tog, buss, trikk og undergrunnsbane, politi, skoler og offentlige kontorer. Kun "minimumsbemanning" finnes på sykehus.

I Brussel blir det derfor et trafikkaos utover det vanlige dersom alle som vanligvis tar tog i stedet tar bil. Om ikke det var nok måtte en av de viktigste innfartsårene stenges ned sist torsdag. En viktig bro (Hermann Debroux Viadukt) står i fare for å ramle ned og av sikkerhetsmessige grunner må det stenges i minst fem dager. Et forferdelig etterslep i infrastrukturvedlikehold gjennom 30 år ligger bak. Det gjelder ikke bare denne broen, men også de fleste tunneler i byen hvor betongklumpene i taket ramler ned jevnt og trutt. Men som i Norge: det er festligere å åpne noe nytt framfor å bruke penger på det som er.

Men prikken over alle i'er er at landslaget i fotball, "de røde djevler", skal spille landskamp i dag mot Kypros. Det skjer på Kong Baudouin-arenaen (ex-Heysel). Der er det godt om parkeringsplasser, men ikke til alle. Metro linje seks går ikke dit. Men helt tomme tribuner blir det neppe.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler