Foto: Istock

EU: 2018 - et nytt skjebneår

Det er til neste år, i 2018 at ting skal skje i EU. Da vet man mer om hvordan Storbritannia vil forlate EU. Da slukner EU-kommisjonens politiske dynamikk ettersom den nærmer seg slutten av sin periode.

Publisert 03.10.17 Av: Knut Arne Sanden

Året etter er UK ute og det skal velges nytt Europaparlament og Kommisjon. Derfor er 2018 mulighetenes år for å få til noen viktige reformer. Venter man er det for sent.

I bunnen for denne diskusjonen ligger to viktige taler som begge vil ha mer av EU, mer Europa, og helst for alle de som er med.

Først gikk Jean-Claude Juncker som president i Europakommisjonen ut i sin tale om State of the Union. Kort tid etter ble han fulgt opp av den franske presidenten som gikk enda lengre. Nå skal presidenten i det europeiske råd Donald Tusk samle trådene og legge fram et slags vegkart for høsten og våren 2018. Nå er det EUs ledere som skal møtes oftere og uformelt slik man ikke hele tiden må vise til konkrete resultater og konklusjoner. Toppmøtet i Tallinn i Estland før helgen var et slikt toppmøte hvor det kun foreligger presseuttalelser fra de enkelte deltakerne. Tema var den digitale framtid, men det ble også mye om EUs framtid.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler